ישיבת מאיר הראל מודיעין - גרעין קהילתי וקריית חינוך ע"ש מאיר והראל ע"ר 580444826

Select your language

גרעין קהילתי וקריית חינוך ע"ש מאיר והראל הינה עמותה שמפעילה תוכניות ופרויקטים בתחומי ישיבה, קהילה, זהות יהודית חברה, צבא ורפואה

שיעורים אחרונים

 

 

כריכה מודעין לתורה תשפא

פרשת השבוע

פרשת מצורע 
סיפור הנצחון הגדול ביציאת מצרים פרשה ומימושה – פרשת מצורע – שבת הגדול תשפ"ד - הרב אליעזר חיים שנוולד -  סיפור הנצחון הגדול ביציאת מצרים פרשה ומימושה – פרשת מצורע – שבת הגדול - ומלחמת 'חרבות הברזל' תשפ"ד הרב אליעזר חיים שנוולד מוקדש לע"נ אחי סמ"ר מאיר שנוולד הי"ד שהשבוע מלאו 29 שנים לנפילתו ולהצלחת חיילי צה"ל ולשמירתם לבל יאונה להם כל רע, לרפואת כל הפצועים ולהשבת החטופים. האירועים שאנו מ...

שיעורים

חדשות

מכירת חמץ באמצעות האתר של ישיבת מאיר הראל מודיעין

הישיבה מזמינה את ידידיה למכור את החמץ בצורה נוחה באמצעות האתר של ישיבת מאיר הראל מודיעין. בקישור: https://bit.ly/49z0hRf ההצטרפות עד יום א' י"ג ניסן (21/4) בשעה 20:00. (אל תחכו לרגע האחרון) המכירה מיועדת לתושבי הארץ בלבד, ולא מיועדת לבתי עסק,...

חלוקה של מצות יד מהודרות לנזקקים ולחיילים לקראת הפסח.

גם השנה השתתפה הישיבה במבצע חלוקת מצות יד מהודרות, לנזקקים ולחיילים לקראת הפסח. המבצע ביוזמת ידיד הישיבה מר הווארד גלובינסקי מטורונטו שהקדיש את המצות לזכר סבו אברהם חיים בן אברהם ז''ל. השנה לרגל המלחמה ניתן דגש מיוחד בחלוקת המצות לציון הגבורה של...

שיעור ב' בישיבה מתגייסים לגולני ולצנחנים.

השבוע התגייסה קבוצת תלמידים משיעור ב' בישיבה לצה"ל לגולני ולצנחנים. התלמידים עם הוריהם, ביחד עם רבני הישיבה התכנסו בבקו"ם. שם סיים עקיבא את מסכת ברכות מהתלמוד הירושלמי. לאחר הסיום פרצו המתגייסים בריקוד סוער עם כל חבריהם ואבותיהם. הרב שחר ר"מ השיעור...

עולם חדש מתחיל - השינוי מתחיל מבפנים

הפרשה בחיי המעשה – נח – תשפ"א

הרב אליעזר שנוולד

 דור המבול הביא  את העולם לשפל חסר תקדים. לאחר 'עשרה דורות מאדם הראשון', "השחית כל בשר את דרכו על הארץ" (בראשית ו יב), "ותמלא הארץ חמס" (שם פס' יא); המין האנושי איבד את אמונתו בד' והתדרדר ל'עבודה זרה', שקע בנהנתנות, זנות והפקרות מינית: "בכל מקום שנאמר במקרא לשון "השחתה" אינו אלא דבר ערוה ועבודה זרה" (סנהדרין נז א), והרס התא המשפחתי: "אפילו בהמה חיה ועוף נזקקין לשאינן מינן" (רש"י שם פס' יב) "מלמד שהרביעו בהמה על חיה, וחיה על בהמה, והכל על אדם, ואדם על הכל" (סנהדרין קח א). דור שהסתאב מבחינה מוסרית וחברתית, בגזל, חמס ושחיתות: "ותמלא הארץ חמס – גזל" (רש"י שם פס' יא.)

לעומת בני דורו נח, "איש צדיק תמים היה בדורותיו" (שם פס' ט) , על כן הוא "מצא חן בעיני ד'" (שם פס' ח). הוא היה האדם היחיד שיכל להיות ה'פרויקטור' ל'תיקון עולם', ולמנוע את המבול והקטסטרופה.

המוקד שסביבו עתיד היה להתנהל מסע התיקון הוא בנית הפגנתית של התיבה ברשות הרבים, ב'כיכר העיר'. בשלב זה התיבה היתה מיצג ויזואלי הפגנתי שנועד להמחיש לעולם מה צפוי לו אם לא יקח את גורלו בידו, ולא יתקן את דרכיו: "ולמה הטריחו בבנין זה? כדי שיראוהו אנשי דור המבול עוסק בה ק"כ שנה, ושואלין אותו: מה זאת לך?! והוא אומר להם: עתיד הקב"ה להביא מבול לעולם אולי ישובו" (רש"י שם פס' יד). ואם פרויקט התיקון יכשל תשמש התיבה כמקלט לשורדי העולם הישן. תהליך הבניה הממושך אכן לווה בנסיונותיו של נח לתקן את אנשי דורו. אולם בני דור המבול שהיו שקועים בשחיתותם, לא שעו לאזהרותיו של נח. הפגנות ב'כיכר העיר' אינן יכולות לחולל תהליכי שינוי משמעותיים. המיצג של התיבה שהוצב ב'כיכר העיר' זכה לקיתונות של לעג ובוז. בני דור המבול לא אפשרו לקטסטרופה לבלבל אותם.

בכך נגזר גורלו של ה'עולם הישן', חסר התקנה, להיחרב עד היסוד. מבול המים מחה אותו. אולם בו זמנית גם שטף טיהר ורענן אותו מטומאתו המסואבת.

מעתה תפקידו של נח הוא לבנות 'עולם חדש' מתוקן ומתקדם מקודמו: "כל מי שנאמר בו 'היה' ראה עולם חדש, וכו', נח וכו'" (בראשית רבה ל ח). "כי 'היה' משמע שנהיה הויה חדשה" (יפה תואר, שם). התיבה הפכה מ'מיצג' מתריע למקלט הישרדות למי שעתיד להיות גרעין ההקמה של 'העולם החדש'. ההתכנסות בתוך התיבה, פנימה, במשך כשנה, אפשר לקיים תהליכי תיקון ו'גמילה' מחוליי ה'עולם הישן': "נח בכניסתו לתיבה נאסרה לו תשמיש המיטה וכו'. וביציאתו הותרה לו תשמיש המיטה וכו'. ע"י ששימרו יחסיהן זכו להינצל מן התיבה" (ירושלמי תענית א ו). שם, בתיבה, 'עולם חדש' מתחיל: "אמנם נודע מדברי האר"י ז"ל (ב'ליקוטי תורה' פרשה זו) ב'סוד התיבה' הזו כי היא 'סוד הבינה', 'אימא עילאה', שחזר נח בסוד העיבור לשם להתחדש שם, להיעשות כבריה חדשה, בסוד 'עיבור ולידה' וזה סוד שאמרו ז"ל (בראשית רבה ל', ח'): 'נח עולם חדש ראה' – 'עולם חדש' ממש! שנתחדש נעוריו להיכנס בסוד העיבור והלידה" (באר מים חיים לר' חיים מצ'רנוביץ, נח).

כשהושלם התהליך הצטווה נח לצאת  מהתיבה, להוולד מחדש, ולהמשיך בבנין העולם החדש: "לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמים" (קהלת ג א) – זמן היה לנח ליכנס לתיבה, שנאמר: "בוא אתה וכל ביתך אל התיבה" (בראשית ז א), וזמן היה לו שיצא ממנה, שנאמר: "צא מן התיבה" (בראשית רבה לד ו). בכניסה לתיבה נדרשו להפריד, את הגברים: "אתה ובניך" ורק אח"כ הנשים: "ואשתך ונשי בניך אתך". אבל ביציאתם יצאו כמשפחה מאוחדת ומתוקנת: "צא מן התיבה אתה ואשתך ובניך ונשי בניך אתך".

מהפכות גדולות, שינויים גדולים, ו'עולם חדש' אינם נולדים בחוץ, בכיכרות העיר, ברשות הרבים, בתקשורת, בפוליטיקה וב'מסרים' חיצוניים. מהפכות גדולות , ו'עולם חדש' נולדות בתיבה, בהתכנסות פנימה, בתהליכי עומק של תודעה פנימית אנושית.

יצירת קשר

Please type your full name.
Invalid email address.
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input