ישיבת מאיר הראל מודיעין - גרעין קהילתי וקריית חינוך ע"ש מאיר והראל ע"ר 580444826

Select your language

גרעין קהילתי וקריית חינוך ע"ש מאיר והראל הינה עמותה שמפעילה תוכניות ופרויקטים בתחומי ישיבה, קהילה, זהות יהודית חברה, צבא ורפואה

שיעורים אחרונים

 

 

כריכה מודעין לתורה תשפא

פרשת השבוע

פרשת צו 
צו שמיני – הצורך בהמחשת האיומים והסכנות - פרשה ומימושה – פרשת צו תשפ"ד -  צו שמיני – הצורך בהמחשת האיומים והסכנות פרשה ומימושה – פרשת צו – ומלחמת 'חרבות הברזל' תשפ"ד הרב אליעזר חיים שנוולד מוקדש להצלחת חיילי צה"ל ולשמירתם לבל יאונה להם כל רע, לרפואת כל הפצועים ולהשבת החטופים. הרמטכ"ל הנחה את הצבא להתחיל בתחקיר ובהפקת לקחים מהמלחמה, כדי שישמשו לקראת אפשרות של מלחמ...

שיעורים

חדשות

כולם מוזמנים לקריאת מגילה שכונתית בישיבה

לך כנוס את כל היהודים" (אסתר ד טז) ישיבת ההסדר מאיר הראל מודיעין כמידי שנה אנחנו שמחים להזמין אתכם את כל תושבי השכונה מבוגרים וילדים לקריאת מגילה שכונתית עם תלמידי הישיבה בליל פורים (מוצאי שבת י"ג אדר – 23/3) בשעה 19:20 בבית המדרש - רח' עמק בית שאן...

משלוח מנות למשפחות השכולות במודיעין.

משלוח מנות למשפחות השכולות במודיעין. כל שנה הישיבה יוצאת בפורים לפרוייקט מיוחד של משלוחי מנות למשפחות שכולות בעיר מודיעין. תלמידי הישיבה ואברכיה, יוצאים לבתי המשפחות עם משלוח מנות מיוחד ומשתדלים לשמח את המשפחות היקרות ביום הפורים, למרות האבל שבו הן...

זכר למחצית השקל תשפ'ד

ידידנו היקרים אנו פונים לכל אחד מכם לתרום את מחצית השקל לישיבת ההסדר מאיר הראל מודיעין יותר ממחצית מבני הישיבה נמצאים בצבא מאז תחילת המלחמה. וחציה השני שוקד על התורה ביום ובלילה גם כשראשיה ורבניה היו מגוייסים למלחמה. חלקם שמשו במקביל גם ככונני מד"א...

'גל שני' או הפנמת ה'שינוי'

הפרשה בחיי המעשה - לפרשת בלק  -  הרב אליעזר שנוולד - תש"פ 

בלק מלך מואב חש מאויים ע"י עם ישראל הניצב על גבולו, וביקש לשכור את שרותיו של בלעם כדי שיסייע לו להתמודד עם האיום בצורה לא קונבנציונאלית, ע"י קללה. בלעם שנביא היה, פקפק באפשרות שהקב"ה יאפשר לו, אולם שנאתו ש'קלקלה את השורה' וגאוותו דרבנו אותו לנסות ולחפש דרכים עקלקלות, אולי תמצא פרצה, אולי יחול שינוי.

במעמד הראשון ב'בָּמוֹת בָּעַל': "וַיְהִי בַבֹּקֶר וַיִּקַּח בָּלָק אֶת בִּלְעָם וַיַּעֲלֵהוּ בָּמוֹת בָּעַל וַיַּרְא מִשָּׁם קְצֵה הָעָם. וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל בָּלָק בְּנֵה לִי בָזֶה שִׁבְעָה מִזְבְּחֹת וְהָכֵן לִי בָּזֶה שִׁבְעָה פָרִים וְשִׁבְעָה אֵילִים. וַיַּעַשׂ בָּלָק כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר בִּלְעָם וַיַּעַל בָּלָק וּבִלְעָם פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ. וַיֹּאמֶר בִּלְעָם לְבָלָק הִתְיַצֵּב עַל עֹלָתֶךָ וְאֵלְכָה אוּלַי יִקָּרֶה יְדֹוָד לִקְרָאתִי וּדְבַר מַה יַּרְאֵנִי וְהִגַּדְתִּי לָךְ וַיֵּלֶךְ שֶׁפִי" (במדבר  כב מא – כג ב).                            

חז"ל מצביעים על כך שלא בכדי הם בונים שבעה מזבחות ומקריבים 'פר ואיל במזבח', שכן הם מבקשים להתעמת עם עם ישראל ושורש כחם מהאבות: "'את שבעת המזבחות' - שבעה מזבחות ערכתי אין כתיב כאן אלא 'את שבעת המזבחות' אמר לפניו: אבותיהם של אלו בנו לפניך שבעה מזבחות ואני ערכתי כנגד כולן: אברהם בנה ארבעה (בראשית יב): 'ויבן שם מזבח לד' הנראה אליו' (שם): 'ויעתק משם ההרה וגו'' (שם יג): 'ויאהל אברהם וגו'' ואחד בהר המוריה. ויצחק בנה אחד (שם כו): 'ויבן שם מזבח וגו' ויכרו שם עבדי יצחק באר', ויעקב בנה שתים: אחד בשכם ואחד בבית אל. 'ואעל פר ואיל במזבח' - ואברהם לא העלה אלא איל אחד" (רש"י במדבר כג ד, וראה בר' כב , יג). בלעם ובלק ביקשו לומר שלא רק שערכו שבעה מזבחות כנגד מזבחותיהם של האבות אלא שאף הגדילו לעשות והוסיפו עוד פר על האיל של אברהם.

הנסיון הראשון לא צלח, ולא עוד אלא שהקב"ה הפך את הקללה לברכה. אולם בלעם לא היה מוכן להודות ולהפנים שאין לכך סיכוי.  הוא ראה בכך 'גל' שנכשל. ולכן הוא ובלק ניסו להתמודד ב'גל שני'. הם חוזרים בדיוק על אותה מתכונת: שבעה מזבחות ופר ואיל במזבח,  שמא סברו שאם רק ישנו את המקום רק ממקום אחר התוצאה תשתנה, ועל כן הם פונים ל'שְׂדֵה צֹפִים': "וַיֹּאמֶר אֵלָיו בָּלָק לְךָ נָּא אִתִּי אֶל מָקוֹם אַחֵר אֲשֶׁר תִּרְאֶנּוּ מִשָּׁם אֶפֶס קָצֵהוּ תִרְאֶה וְכֻלּוֹ לֹא תִרְאֶה וְקָבְנוֹ לִי מִשָּׁם. וַיִּקָּחֵהוּ שְׂדֵה צֹפִים אֶל רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וַיִּבֶן שִׁבְעָה מִזְבְּחֹת וַיַּעַל פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ" (במדבר כג  יג - יד).

אולם גם נסיון זה הוביל לאותה התוצאה. ועדיין הם לא נואשו וסברו שאולי יצליחו ב'גל שלישי', והם חוזרים בדיוק על אותה מתכונת: שבעה מזבחות ופר ואיל במזבח,  שמא סברו שאם רק ישנו את המקום תשתנה התוצאה. ועל כן בלק לוקח את בלעם ל'רֹאשׁ הַפְּעוֹר' וגם שם נשמר אותו הדפוס שבעה מזבחות והקרבת פר ואיל במזבח: "וַיֹּאמֶר בָּלָק אֶל בִּלְעָם לְכָה נָּא אֶקָּחֲךָ אֶל מָקוֹם אַחֵר אוּלַי יִישַׁר בְּעֵינֵי הָאֱלֹהִים וְקַבֹּתוֹ לִי מִשָּׁם. וַיִּקַּח בָּלָק אֶת בִּלְעָם רֹאשׁ הַפְּעוֹר הַנִּשְׁקָף עַל פְּנֵי הַיְשִׁימֹן. וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל בָּלָק בְּנֵה לִי בָזֶה שִׁבְעָה מִזְבְּחֹת וְהָכֵן לִי בָּזֶה שִׁבְעָה פָרִים וְשִׁבְעָה אֵילִם.  וַיַּעַשׂ בָּלָק כַּאֲשֶׁר אָמַר בִּלְעָם וַיַּעַל פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ" (במדבר כג כז – ל). רק כאשר גם 'הגל השלישי'  נכשל הם נאלצו לקבל את הדין ולהכיר בכך שהדבר חסר סיכוי.

מגפת הקורונה נפלה על העולם בהפתעה, כרעם ביום בהיר. וירוס קטן ובלתי נשלט השבית את העולם הפוסט מודרני ושבש את התנהלותו. כאנשים מאמינים אנו מאמינים שה'וירוס' המקרוסקופי אינו מנהל את עצמו. הקב"ה מנהל את עולמו ולעיתים בצורה מפתיעה ומטלטלת. המגפה תפסה את העולם, חסר אונים, דווקא בשעה שהיה נדמה לו שהצליח לממש את החלום על 'מגדל בבל' גלובלי אחד גדול. בשעה של שגשוג, כשהיה כל כך בטוח בעצמו וביכולתו לנהל את עצמו על פי הסדר העולמי וההתנהלות הכלכלית הגלובלית שהוא התווה לעצמו, ובכלים המשוכללים שהוא פיתח לעצמו. הוירוס הזעיר פגע בבטחון העצמי הקיומי של האנושות ביכולתה הרפואית להגן על עצמה ולהתמודד עם מחלות ואיום על החיים. הוא קרקע באחת את המערכת האדירה והמשוכללת של הניידות האוירית שעליה היתה גאוותו, שהפכה את העולם לכפר גלובלי קטן שאין בו בידול של מסגרות אתניות, תרבותיות וכלכליות. הוא פגע בכלכלה הגלובלית ובענפי כלכלה שונים שאינם יכולים להתקיים איתו בכפיפה אחת. בכך הוא מאיים על מרכיב נוסף בקיום האנושי האישי - הפרנסה. הוא מאיים ישירות על המגמה התרבותית שהתפתחה במשך שנים - של יציאת האדם מעצמו וממסגרותיו הבסיסיות הגרעיניות - הבית והמשפחה אל המרחב הפתוח הלא מוגדר והלא מחייב, שאין בו גבולות ואין בו אינטימיות ומרחק בין המעגל הפיזי האישי לבין המעגלים של הזולת.

בשלב הראשון הוא התקבל בהכחשה. אולם הנסיון להתעלם ולהמעיט מקיומו ומהשלכותיו הביא לאבדן חייהם של מאות אלפים ברחבי העולם. וחייב את קברניטי העולם להכיר בכך שאין ברירה וצריך להתנהל אחרת, על פי תכתיבי הנגיף.

הנגיף אילץ את האנושות לקבל על עצמה, בדלית ברירה, תוך זמן קצר, 'סגר' ובידוד בתוך התא הגרעיני המשפחתי, קרקוע הניידות האוירית, והשבתת המערכת הכלכלית המקומית והגלובלית במתכונתה הקיימת.

האנושות מצאה את עצמה ברעידת אדמה קיומית משנה סדרי עולם. בהסטוריה הקרובה במאה הקודמת היא חוותה רעידות אדמה שכאלה רק בעקבות מלחמות העולם. אולם היא לא רצתה לאפשר לעצמה להגיע למסקנה שהיא עם כל עוצמתה שבויה ביד נגיף מיקרוסקופי, ושיש כאן תופעה המחייבת שינוי סדר עולמי מן היסוד ושינוי התנהלות תרבותית. לכן היא כינתה את המגפה בשם 'גל' מתוך תקוה שלאחר תקופה מוגבלת שהיא תגזור על עצמה את השינוי המתבקש ותשבית את הסדר הקודם ה'גל' יחלוף והיא תוכל לחזור לשגרה הקודמת, המוכרת. משההשבתה הזמנית אכן שיפרה את המצב האנושות סיפרה לעצמה הש'הגל' חלף וביקשה לחזור לשגרה הקודמת. אולם המציאות טפחה על פניה, והמחיר בנפש חזר לעלות. עדיין קשה לאנושות להשלים עם השינוי הכפוי ובמקום להודות בו היא מכנה את המצב כ'גל שני', למרות שמאומה לא השתנה מה'גל הראשון', ושעצם הדיבור על 'גל שני' הוא שיקוף של הקונספציה שמסרבת להכיר בעובדה הכואבת שחל כאן שינוי דרמטי והוא אינו 'גל שני' חולף אלא 'גילוי של השינוי' שנמצא כאן כדי להשאר.

מציאת פתרון רפואי שינטרל את הנגיף בצורה אפקטיבית יקח שנים! ובינתיים. בשלב כזה או אחר האנושות תאלץ להגיע למסקנה הכואבת שהיא כל כך לא רצתה להגיע אליה, שאין לה ברירה אלא להסתגל לשינוי דרמטי שמוכתב ע"י הנגיף. שהנגיף הוא כאן כדי להשאר, לעוד זמן רב, והתעלמות מקיומו או נסיון להמשיך לשמר את הסדר העולמי הקודם תעלה לאנושות בקרבנות רבים. לאנושות קשה לקבל שינויים כל כך דרמטיים ולראות בסדר הקיים שהיא כל כך עמלה על יצירתו כלא רלוונטי יותר ולהבין שבטווח הנראה לעין מה שהיה הוא כבר כנראה לא מה שיהיה. שמתחיל עידן חדש של סדר עולמי חדש. האנושות תאלץ לגזור על עצמה סייגים ומגבלות, ותאלץ להפוך את התקשורת הבין אישית והתעסוקתית ואת תרבות הפנאי לוירטואלים יותר, אישיים ולא המוניים, ופחות במגע וקירבה אישית.

מי שיקדים להכיר בכך וישכיל להפנים את ההשלכות של השינוי יטיב את גורלו. ומי שינסה להשלות את עצמו שזהו 'גל' חולף, ושיש לנקוט צעדים זמניים ולחזור לסדר הקודם עלול לשלם מחיר כבד ולהווכח שאחרי 'גל ראשון' יש שני ושלישי ורביעי.

יצירת קשר

Please type your full name.
Invalid email address.
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input