ישיבת מאיר הראל מודיעין - גרעין קהילתי וקריית חינוך ע"ש מאיר והראל ע"ר 580444826

Select your language

גרעין קהילתי וקריית חינוך ע"ש מאיר והראל הינה עמותה שמפעילה תוכניות ופרויקטים בתחומי ישיבה, קהילה, זהות יהודית חברה, צבא ורפואה

שיעורים אחרונים

 

 

כריכה מודעין לתורה תשפא

פרשת השבוע

פרשת צו 
צו שמיני – הצורך בהמחשת האיומים והסכנות - פרשה ומימושה – פרשת צו תשפ"ד -  צו שמיני – הצורך בהמחשת האיומים והסכנות פרשה ומימושה – פרשת צו – ומלחמת 'חרבות הברזל' תשפ"ד הרב אליעזר חיים שנוולד מוקדש להצלחת חיילי צה"ל ולשמירתם לבל יאונה להם כל רע, לרפואת כל הפצועים ולהשבת החטופים. הרמטכ"ל הנחה את הצבא להתחיל בתחקיר ובהפקת לקחים מהמלחמה, כדי שישמשו לקראת אפשרות של מלחמ...

שיעורים

חדשות

ערב הורים ובנים לקראת הגיוס

ביום רביעי הבא נקיים בע"ה בישיבה ערב הורים ובנים לשיעור ב' ו- ג' לקראת גיוסם לצה"ל. הם יצטרפו לעשרות התלמידים שמשרתים בצבא מאז תחילת המלחמה. ואנו מברכים אותם להצלחתם ושהקב"ה ישמור צאתם ובואם מעתה ועד עולם

תלמידינו בגולני שנלחמים בגבול הצפוני קיימו את מצוות הפורים

תלמידינו בגולני שנלחמים בגבול הצפוני מול החיזבאללה ניצלו את ההפוגה וזכו גם הם לקיים עם חבריהם הלוחמים את מצוות הפורים כהלכתו. איתן קרא את המגילה. עידו סיים את מסכת מגילה. וכולם השתתפו בשמחת המצוה ובריקודים של סעודת פורים במוצב. אנו מברכים אותם...

זכינו לקיים את הפורים בישיבה כמיטב המסורת

כמידי שנה זכינו לקיים את הפורים בישיבה כמיטב המסורת. מסורת שבת זכור עם רב הפורים והצגות התלמידים ההומוריסטיים והרציניים. קריאת המגילה ברוב עם בבית המדרש מסיבת הפורים עם תזמורת הישיבה ונגניה הכשרוניים עד השעות המאוחרות של הלילה. בבוקר לאחר קריאת...

Give Honor to the Torah in the everyday life

Parashat Naso- Shavuot - Rabbi Eliezer Shenvald - 5780

Chag Shavuot and Shabbat Parashat Naso are close to each other, in their time and subjects; the central place the Torah takes and its importance in the everyday life.

This closeness is of special interest this year.

In the Parasha there is an unusual phenomenon. In fact, it starts already from the end of Parashat Bamidbar (beginning of Perek 4) with the commandment of the census of the הַקְּהָתִ֑י (Kohathite) family. And the opening of our Parasha is a direct continuation of it:

נָשֹׂ֗א אֶת־רֹ֛אשׁ בְּנֵ֥י גֵרְשׁ֖וֹן גַּם־הֵ֑ם לְבֵ֥ית אֲבֹתָ֖ם לְמִשְׁפְּחֹתָֽם׃

"Take a census of the Gershonites also, by their ancestral house and by their clans". (Bamidbar 4:22)

The Midrash asks: Why does the Torah command censusing the two families: to "Take a census נָשֹׂ֗א אֶת־רֹ֛אשׁ - " and not "Record - פְּקֹ֨ד" like the other tribes?

And why were the Kohathites censused before, when Gershon was the oldest and should have been given priority?

And why is the word also used– גַּם־הֵ֑ם?

One answer to the three questions is 'Honor to the Torah'!

The Kohathites were brought forward because they were granted to carry the Ark of the Covenant with the two tablets of the Pact:

וְאִם לְחָשְׁךָ אָדָם וַהֲלוֹא גֵּרְשׁוֹן הָיָה בְּכוֹר לָמָּה הִקְדִּים הַכָּתוּב לִקְהָת לִנְשִׂיאַת רֹאשׁ וְאַחַר מָנָה לְגֵרְשׁוֹן, אַף אַתָּה אֱמָר לוֹ לְפִי שֶׁקְּהָת הָיָה מִטּוֹעֲנֵי הָאָרוֹן שֶׁהוּא קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים...וּמַהוּ שֶׁאָמַר הַכָּתוּב: גַּם הֵם, שֶׁלֹא תֹאמַר שֶׁלְּכָךְ מָנָה בְּנֵי גֵּרְשׁוֹן שְׁנִיִּים שֶׁהֵם פְּחוּתִים מִבְּנֵי קְהָת, לָאו, אֶלָּא כְּתִיב גַּם הֵם, שֶׁאַף בְּנֵי גֵּרְשׁוֹן כַּיּוֹצֵא בָּהֶם שֶׁל בְּנֵי קְהָת. אֶלָּא שֶׁהִקְדִּימוֹ הַכָּתוּב כָּאן בִּשְׁבִיל כְּבוֹד הַתּוֹרָה, אֲבָל בִּמְקוֹמוֹת אֲחֵרִים הִקְדִּים לְגֵרְשׁוֹן תְּחִלָּה לִקְהָת.

And it is written 'also' to say they were not of lesser importance but were mentioned before "to honor the Torah", since in other places they were mentioned the other way around. (Bamidbar Rabbah 6:2)

Therefore, the commandment was said with the words "Naso":

נָשׂא אֶת רֹאשׁ וגו', אֵינוֹ אוֹמֵר פְּקֹד, אֶלָּא נָשׂא אֶת רֹאשׁ, לְשׁוֹן נְשִׂיאוּת, כְּשֶׁנִּמְנוּ לְהִתְמַנּוֹת עַל מְלֶאכֶת הַקֹּדֶשׁ קִבְּלוּ נְשִׂיאוּת. מִתּוֹךְ בְּנֵי לֵוִי, שֶׁמִּכָּל בְּנֵי לֵוִי לֹא חֲשׁוּבִים כִּבְנֵי קְהָת.

נָשׂא אֶת רֹאשׁ 'Take the sum' does not mean פְּקֹ֨ד 'to take note'. Is an honor and reference of importance. When they were appointed to the sacred work, they received importance and preference. Within the sons of Levi, where not all the sons of Levi are as important as the Kohathites. Bamidbar Rabbah 4:12)

'נשיאות הראש' The honor and reference of importance and bringing forward the Kohathites is the practical realization of "Honor to the Torah." This is not about "honor" in the empty, extrovert negative sense; it is about "respect" in the deep and true sense, the realization of true worth and appreciation to something of value and importance.

The Torah is the foundation of the existence of the people of Israel and the entire world. The appreciation has to be changed to the manner of conduct of the individual and the public: the special respect to the carriers of the Torah, to the special respect to the Torah study and its contents, the special respect for the Torah itself, the respect for the wise students, and the sponsoring of Torah scholars to enable them to grow in Torah knowledge.

The Midrash also lists the order of precedence and respect among the holders of a high and authoritative position. And there, too, the honor of the Torah is at the top of the scale:

חָכָם קוֹדֵם לְמֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, מֵת חָכָם אֵין לָנוּ כַּיּוֹצֵא בּוֹ, מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל שֶׁמֵּת כָּל יִשְׂרָאֵל רְאוּיִן לְמַלְכוּת... אימתי? בזמן שכולן שוין, אבל אם היה ממזר ת"ח, קודם לכהן גדול עם הארץ"

"The wise goes first before the King of Israel! If the wise man dies, there is no one to replace him, if the King of Israel were to die, all Israel is suitable to rule the Kingdom instead, etc. But in case that everyone is equal, there are certain degrees of importance that are mentioned, like the King is before the Kohen, and Kohen Gadol goes before the Prophet and to top it all, if the Mamzer (bastard) is a wise person and the Kohen Gadol is ignorant, respect goes to the Mamzer first.” (Bamidbar Rabbah 6:1).

"Honor the Torah and its Learners" is related to a lesson learnt from the death of Rabbi Akiva's students between Pesach and Shavuot:

שנים עשר אלף זוגים תלמידים היו לו לרבי עקיבא מגבת עד אנטיפרס וכולן מתו בפרק אחד מפני שלא נהגו כבוד זה לזה... תנא כולם מתו מפסח ועד עצרת

"Rabbi Akiva had twelve thousand pairs of students in an area of land that stretched from Gevat to Antipatris in Judea, and they all died in one period of time, because they did not treat each other with respect… It is taught that all of them died in the period from Passover until Shavuot. " (Yevamot 62b).

It is precisely Talmidei Chachamim (Scholars) who should be more careful about this. How symbolic it is that

מִשֶּׁמֵּת רַבִּי עֲקִיבָא, בָּטַל כְּבוֹד הַתּוֹרָה

"When Rabbi Akiva died, the glory of the Torah ceased" (Mishnah Sotah 9).

The value of the "Honor of Torah" is one of Judaism's foundations that must be fulfilled in conducting our everyday life and to educate the future generations.

This year we were merited with 'Honoring the Torah'. During the time we had to converge and shut ourselves up in our homes, group digital communication apps (zoom etc.) came into our lives. The need to be in quarantine, forced even those who were until recently technophobes, to learn the way of operating them (not complicated).

In one moment, technology changed the accessibility and possibilities to view Torah lessons from anywhere in the world without partitioning the Beit Midrash. Together with the extra free time everyone had because of the closure and the shutdown of all services.

A wide array of Torah lessons of all kinds that were opened to the public at all times of the day in an unparalleled way. And the learners multiplied. People from all over the world joined the lessons:

אוֹתוֹ הַיּוֹם, סִלְּקוּהוּ לְשׁוֹמֵר הַפֶּתַח וְנִתְּנָה לָהֶם רְשׁוּת לַתַּלְמִידִים לִיכָּנֵס.

"On that day that they removed Rabban Gamliel from his position and appointed Rabbi Elazar ben Azarya in his place, there was also a fundamental change in the general approach of the study hall as they dismissed the guard at the door and permission was granted to the students to enter." (Berakhot 28a)

Now we are going back to a routine. Our free time is now limited.

But we have the tools. And the duty to increase the 'Honor to the Torah'.

הַכֹּל הָבוּ גֹֽדֶל לֵאלֹקינוּ וּתְנוּ כָבוֹד לַתּוֹרָה

"Let us all ascribe greatness to our G-d and give honor to the Torah".

יצירת קשר

Please type your full name.
Invalid email address.
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input