ישיבת מאיר הראל מודיעין - גרעין קהילתי וקריית חינוך ע"ש מאיר והראל ע"ר 580444826

full4

השבוע התקיים דיון ער בבית המדרש בעקבות  פרסום מאמרו של הרב יואל בן נון. כתגובה להצהרה של חכ סמוטריץ. ואנו מבקשים לשתף אתכם בדברי ראש הישיבה:
1. באמירה של סמוטריץ' חלקים שרבים היו יכולים להסכים לה. בצד דברים שהם שנויים במחלוקת. לא במקרה הובלטו בתקשורת ובזירה הפוליטית דווקא אותם אלה ששנויים במחלוקת. 
ספק אם היתה 'חכמה' פוליטית מצידו לומר אותם ובוודאי שלא בעת הזו.
2. אין ספק שהשאיפה שלנו היא שהמדינה תשקף בהתנהלות שלה את היותה מדינה יהודית ודמוקרטית – (בעיני גם דמוקרטיה הוא ערך יהודי במובן שהוא מתפרש כיום של שלטון הנבחר ע"י העם ומייצג אותו ואת ערכיו), ובכלל זה גם במערכת הערכים והחוקים שלה. 
אולם הדברים צריכים להיות בדרך של שכנוע והסכמה לאומית ולא בדרך של התלהמות וכפיה של חלק אחד על החלק השני. על כך, כנראה שגם הרב יואל בן נון לא יחלוק.
3. רבים שמשתמשים בסיסמה 'מדינת הלכה', אינם יודעים להסביר על מה מדובר. המונח 'מדינת הלכה' מטעה. צריך להשתמש במושג 'מדינה יהודית' זו השואפת לאמץ עד כמה שניתן ערכים יהודיים בהתנהלות שלה ושל מקבלי ההחלטות וגם בפסיקות המשפטיות של מערכת המשפט. עקרון זה היה מקובל על בן גוריון ואחרים.
מבחינה זו יש לא מעט דברים שכבר קיימים היום. וקרוב לוודאי שהמושג שעליו מדברים 'מדינת הלכה' יותר דומה למה שיש כבר היום במערכות המדינה בשמירת השבת והכשרות בצהל ובמשרדי הממשלה, למה שמדמיינים מי שמדברים עליו. 
מאידך צריך להודות, שבהרבה מהסוגיות של הלכות מדינה אין הלכה מסורה בידנו כתוצאה מהנתק של הגלות הארוכה. כדי לגבש אותה בדרך של 'דימוי מילתא למילתא' נדרשת עוד עבודה גדולה רבת שנים. כמו כן יש דברים שאין אפשרות לקיימם כי אין סנהדרין. ויש דברים שלא ניתן לקיימם כי המציאות שונה בתכלית.  
4. התוקפים משתמשים במושג 'מדינת הלכה' כנשק במאבק האידאולוגי על דמותה של המדינה ומנסים בדרך זו להפחיד את הציבור מהיהדות תוך כדי שהם מציירים תמונה מעוותת הצפויה אם תהיה זיקה בין המדינה ליהדותה .
5. הדקדוק של הרב בן נון בלשונו של סמוטריץ' על החזרה לימי התנ"ך ולימי דוד ושלמה, כביכול זהו עיקר הטענה שלו, ולהתווכח איתו עד כמה זו היתה תקופה אידיאלית שיש לשאוף אליה, לדעתי, היא מחמיצה את הענין. כי סמוטריץ' דיבר על העיקרון, ועל השאיפה, והשתמש בכך כדוגמה. 
6. לגופם של דברים – לגבי הדוגמה עצמה: אמנם היו חטאים ושגיאות של דוד ושלמה אולם כתפיסה עקרונית המדינה התנהלה על פי ההלכה היהודית, והיה גם סנהדרין (ברכות ג' ב)  אין זה סותר שלמרות שבאופן עקרוני היא התנהלה על פי ההלכה היהודית, היו למלכים כשלונות וחטאים כי עברו על דין התורה.

רוצים לדבר?

רוצים לברר?

רוצים לבקר?

אין לך חשבון עדיין? הרשמו עכשיו!

כניסה לחשבון